chokladbollar (LCHF)

 
Chokladbollar
 
-100 gr Ekologiskt Kokosfett med smak
 
-100 gr (2½ dl) Kokosflingor
 
-1 dl Kokosgrädde
 
-½ dl krossade Hasselnötter
 
-2 msk Kakao
 
-1 Ekologisk Äggula
 
-1 krm Äkta Vaniljpulver
 
-1 krm mald Kardemumma
 
-4 bitar 70% mörk kvalitets choklad (riven)
 
-1 msk kaffe
 
-½-1 krm Havssalt
 
-Ev Sötningsmedel
 
1. Smält kokosfettet och låt det svalna.
2. Krossa hasselnötskärnorna till grovt pulver i en mortel, eller hacka dem fint.
 
3. Rör ihop kokosflingor med kakao, nötkross, vanilj, kardemumma, kaffe, riven mörk choklad och salt. Saltet framhäver chokladsmaken, smaka dig fram hur mycket du vill ha.
 
4. Rör ner kokosfett, äggula och kokosgrädde. Smaksätt med Stevia eller Sukrin om Du vill ha mer sötma än den från kokosen och vaniljen. Blanda väl.
 
5. Ställ i kyl att stelna en halvtimme. Rulla små bollar och doppa dem i kokosflingor. Förvara i kyl eller frys.

 
Tipps!!!
Smaka inte av smeten för mycket eftersom den inte ger en så god smak under bearbetningen. Jag tyckte att smaken var väldigt beskt så jag nästan till och med fick kvällningar av den. Tänkte kasta den i sopen på en gång men tänkte efter lite och rullade mina bollar och ställde dom i kylen igen.
Dagem efter var smaken helt annorlunda och jag bara älskade hur bra resultatet blev    :)
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen