Lasagne (LCHF)

Tjenaaaa!
 
Kan börja med att berätta om min underbara söndag. 
Vaknade vid 08.00 eller snarare blev väkt vid 08.00 då våra kära små pyren bästemde sig för att väck oss på deras sätt. Eller snarare väcka maken hahaha. Jag låter bildern tala för mig :D
 
 
 
Sen när vi väl var uppe fixade jag iordning lite frukost till barnen och medan dom åt så passade jag på att köra ett Zumba pass.
Det var riktigt tufft idag men jag klarade det.
Vid 11.30 lämnade vi ungarna hos min moster så barnen fick leka med sina kusiner medan jag och maken tränade. Eller joo han spelade fotboll och jag körde lite styrketräning och motionsträning :)
 
Fan vad tufft det var men jag vet att belöningen väntar i slutändan.
 
 
Hämtade barnen och åkte hem för att förbereda middagen.
För familjen fick det bli spagetti m. bolognese medan jag passade på att pröva något nytt.
 
Lchf lasagne =).
 
 
 
Här kommer receptet ;)
 

4 portioner 

Börja med lasagneplattorna:

- 4 ägg
- 125 g philadelphiaost eller annan färskost
- 0,5 dl fiberhusk

 

Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.

Bred ut smeten tunt på ett bakplåtspapper.

Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. ( Godare destu tunnare smet)

Låt papprena vara kvar under gräddningen. Grädda i 10 minuter.Ta sedan bort pappret och skär i lagom stora plattor.

Höj ugnsvärmen till 225 grader

bolognese:

- 500 nötfärs
- 100 g champinjoner
- 1 burk krossade tomater (400-500 gr)
- 1 dl tomatpuré
- 4 st klyftor vitlök
- 1 msk oxfond
- Smör
- Salt
- Svartpeppar
- Ost att ha ovanpå lasagnen: 100 g prästost att riva

Stek nötfärsen i lite smör och lägg sedan över i tjockbottnad gryta.

Skiva champinjonerna och finhacka vitlöken och stek i lite smör. Lägg över i grytan och häll sedan över tomatpurén och tomatkrossen.

Krydda med oxfond, salt och svartpeppar och låt småputtra på plattan i ca 20 minuter.

 

Gör nu ostsåsen:

- 2 dl creme fraiche
- 1 dl vispgrädde
- 100 g gräddost
- salt, svartpeppar.

Låt creme fraiche och grädde koka upp, dra sedan åt sidan och rör ner osten. Smaka av med salt och peppar.

Lägg nu plattorna i en ugnsfast form, lägg på bolognesen, sedan ostsås och varva nu så i 1-2 varv till. Avsluta med osten!
Grädda i ca 20 minuter!

 

Den var jätte god men önskade att jag hade kavlat ut pastan tunnare än vad jag gjorde. Men nästa gång blir det en större lasagne och tunnare plattor då jag vill bjuda familjen på denna goda lasagne :D

 

Pastan:

 

//Kram

 

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen