Köttfärs gratäng (LCHF)

Hej hej!
Tänkte dela med mig av min goda köttfärs gratäng som jag tillagade idag.
Har så mycket köttfärs i frysen så jag tänkte att det skulle vara temat idag.
Barnen älskar köttfärssås så jag tänkte att jag kunde kombinera den i samband med en gratäng gjord på hälften blomkål och hälften potatis. 
Och resultatet blev som lovat mycket gott. Kommer garanterat att tillaga denna fantastiska och lättlagade rätt ofta.
 
 
 
Här kommer receptet ;)
 
Ingredienser:
 
● 600 g köttfärs 
● 2 st gräslök
● 1 st rödlök
● smör att steka med
● 1 st blomkål 
● 6 medelstora potatisar
● 2 st vitlöks klyftor
● 1 msk curry 
● salt 
● peppar 
● 1 msk torkad timjan 
● 1 tsk paprika pulver 
● 2 msk tomatpure
● 1 Krossad tomat (burk)
● 3 dl grädde 
● ost (valfri) att toppa med 
 
Gör så här:

1. Klicka smör i en kastrull
 
2. Hacka löken och fräs tills den blir mjuk (2 min)
 
3. Tillägga den hackade gräslöken och köttfärs.
Stek tills allt blandats någorlunda.
 
4. Tillägg alla kryddor och blanda väl tills köttfärsen fått fin färg och är genom stekt.
 
5. Tillägg nu den hackade vitlöken, tomatpure och krossade tomater.  Låt små puttra i ca 5 min.
 
6. Häll nu i grädden och låt puttra i ytterligare 5 min på medelvärme.
 
7. Ta fram en ugnsform och lägg i blomkålen på hälften av formen och den skivade potatisen på andra hälften av formen.
 
8. Häll över köttfärssåsen och lägg över den skivade eller rivna osten. Låt formen stå i någon minut så att osten smälter in i såsen.
 
9. Sätt ugnen på 200 g och grädda i 25 min i mitten av ugnen.
 
Servera med en god sallad och en klick creme fraiche!
 
Super enkelt och super duper gott för hela familjen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen