Ghorme Sabzi ( LCHF )

Här kommer ett av mina favorit matlagnings recept. Det är verkligen det här jag längtar efter när min svärmor är på besök. Jag skulle kunna äta denna gryta varje dag i resten av mitt liv utan att tappa aptiten :)
Det är en persisk maträtt och än så länge har jag inte mött någon som ogillat denna fantastiska och smakrika gryta.
 
Här nedan kommer receptet.
 
 
Detta behöver du:
 
- 4 dl bönor, ( jag använder berlottibönor )
- 1 gul hackad lök
- 4 tsk curryblandning
- 1 tsk gurkmeja
- 1 kg grytbitar av nötkött
- rapsolja till stekning
- 1 strimlad purjolök
- 400 g spenat (Hackad)
- 1kg stekta örter eller ( 2 st burkar ghormeh sabi)
- vatten
- en handfull med torkad lime
- salt och peppar

 

 

1. Hacka löken och stek i lite olja utan att den tar färg, tillsätt curry, gurkmeja och fortsätt att steka. Fortsätt sedan med att steka grytbitarna i samma gryta. Salta och peppra.

2. Stek purjolök och spenat i en egen stekpanna med lite olja. Detta skede tar ca 15-20 minuter. Dom är färdig stekta när dom fått en mörkar färg, lite brungrön aktig.

3. Tillsätt spenatröran och de stekta örterna(eller istället för dom stekta örterna 2 st burkar ghorme sabzi) till grytan med köttet.

 

 

4. Slå på vatten så att det täcker grytbitarna med ca 4-5 cm. Tillsätt de torkade limen.(stick först några hål i limen) Koka länge och väl ca 2 till 2,5 h på låg värme, tills köttet är riktigt mört. 

5. Avsluta med att tillföra bönorna och låt puttra ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

5. Serveras med sallad (eller ris för ej LCHF personer)

 

Smaklig måltid




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen